onsdag 4 maj 2011

Över stock och sten

(gammal bild. ryttare: Emelie)

I dag har Lina fått träna sina muskler ordentligt. Eftersom det har kommit ett bakslag på våren med en låg temperatur och faktiskt lite snö då och då, och hästarna går ute på nätterna nu, ville jag inte att Lina skulle bli svettig av dagens arbete. Därför valde jag att styrketräna lågintensivt med henne genom att rida rakt in i skogen runt träd och över stock och sten, och även klättra i alla backar som finns i skogen. Att skritta upp och ner i olika lutningar tränar hennes muskler i bakdelen ordentligt. Något som hon behöver när vi rider ut på våra längre distanser.
Att rida rakt in i skogen och använda mig av naturen som "ridhus" är något som jag alltid har gjort när jag tränat mina hästar. Det finns ju hur många "vägar" som helst att välja mellan träden. Jag ser träden som koner som jag formar hästen runt i olika stora volter och serpentiner. Hästarna tycker ofta att det är mer spännande att träna så än i ett ridhus. Så är det också med Lina. Eftersom hon är en ridtravare har hon lite svårare att ställa sig rätt i höger varv men med träden som hjälp går det mycket bättre. En annan sak som är en fördel med att rida inne i skogen är att hästen på ett naturligt sätt måste söka sig framåt-nedåt med huvudet för att faktiskt se vart den sätter fötterna. Efter ett tag kommer hästen av sig självt på att det är bättre att gå i rätt form och har jag då som ryttare gett korrekta hjälper kommer hästen även att gå i rätt form senare. Lina har inte riktigt förstått poängen ännu och sänker lätt ryggen lite när vi kommer ut på skogsvägen igen men snart kommer hon att förstå det också.
När vi red hem från vårt skogsträning valde jag vägen genom kyrkbyn för att Lina även skulle få lite miljöträning förbi den stora bondgården. Och så stärks även hennes skelett och ligament i benen av att skritta fram på asfalten.
När vi kom hem hade pappa lånat vår transport och den stod fortfarande kopplad efter hans bil så jag passade även på att lastträna Lina lite innan jag släppte ut henne i hagen. Hon gick som vanligt in i transporten helt själv och hon backade snällt ut när jag drog henne lite lätt i svansen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar